Остання редакція: 2019-04-16
Аннотація
Вступ. Підготовка іноземних студентів, які навчаються англійською мовою, в умовах реформування системи охорони здоров’я та надання якості медичної освіти є досить актуальною. Прагнення іноземних студентів до навчання у вищих медичних навчальних закладах України залишається досить високим, тому якість їх підготовки є першочерговим і важливим завданням. Залучення іноземних студентів до навчання сприяє популяризації вітчизняних медичних ВУЗів за кордоном, що, по-перше, дозволяє зберігати високу конкурентну спроможність на ринку медичної освіти, а, по-друге, постійно підтримувати високий науково-педагогічний та матеріально-технічний рівень за допомогою фінансових залучень від надання освітніх послуг. Оптимізація якості підготовки конкурентоспроможних іноземних студентів-медиків значно покращує цей процес та збільшує пріоритетність ВНЗ для іноземних абітурієнтів, що, на наш погляд, треба постійно покладати в перелік головних завдань розвитку медичного ВУЗу.
Мета роботи: провести аналіз та запропонувати до використання вагомі кроки щодо оптимізації підготовки з хірургії іноземних студентів, які навчаються англійською мовою.
Основна частина. Основна увага в підготовці з хірургії іноземних студентів, які навчаються англійською мовою, у вищих навчальних закладах, на наш погляд, повинна приділятися самостійній роботі, але під пильним контролем викладача. Успішна реалізація цієї пропозиції неможлива без дотримання ряду вимог як до ВУЗу та професорсько-викладацького складу, так і до студентів особисто.
Підвищення якості знань студентів неможливе без отримання достатньої кількості базових знань, які студент, на наш, погляд, може засвоїти в повному обсязі переважно самостійно, в залежності від особистих здібностей до навчання. Засвоєння нових або удосконалених методів діагностики, лікування і профілактики багатьох хірургічних хвороб вимагає все більше часу, необхідного студенту для роботи з матеріалом, особливо англійською мовою. Тому для підвищення якості засвоєння матеріалу студенту треба надавати вибір вільно обирати форму навчання, яка найбільше підходить для кожного особисто: або бібліотека, або інтернет-ресурси, або клінічні відділення та операційні, навіть просто вивчення матеріалу вдома за підручником та ін.
У зв'язку з цим розробка нових методів навчання, які б допомогли підвищити студентам якість підготовки – основний обов’язок ВУЗу та професорсько-викладацького складу. По-перше, треба постійно приділяти увагу розробці нових та удосконаленню вже існуючих методик навчання, а саме: онлайн-курсів, нових баз хірургічних тестів та клінічних завдань згідно вимог Міністерства охорони здоров’я та міжнародних клінічних протоколів, створення класів для практичної підготовки на муляжах, вдосконалення інтернет-ресурсів з надання необхідної навчальної інформації та ін. По-друге, важлива увага викладача вищого навчального медичного закладу на сучасному етапі повинна приділятись контролю рівня знань студентів. Удосконалення та оптимізація методів рівня контроля отриманих знань повинна бути також одним з пріоритетних напрямків розвитку ВНЗ. Основними методами контролю повинні бути тестування (тестові завдання повинні відповідати міжнародним тестовим базам, що використовуються за кордоном), модульне або підсумкове опитування за темою з вирішенням ситуаційних клінічних завдань, перевірка практичних навичок, екзаменаційні сесії з урахуванням результатів модульного та підсумкового контролю.
Висновки:
- Пріоритетними формами підготовки з хірургії іноземних студентів, що навчаються англійською мовою, повинні бути онлайн-курси згідно робочої програми, оновлені бази хірургічних тестів та клінічних завдань, використання сучасних муляжів в класах практичної підготовки, можливість відвідування операційних та обстеження хворих в хірургічних стаціонарах, використання інтернет-ресурсів з необхідною навчальною інформацією.
- Об'єктивізація оцінки знань студентів повинна досягатись шляхом тестування, модульного та підсумкового опитування, вирішення ситуаційних клінічних завдань, перевірки практичних навичок та проведення екзаменаційної сесії з урахуванням результатів модульного та підсумкового контролю.
- Оптимізація підготовки з хірургії іноземних студентів, які навчаються англійською мовою, сприяє усуненню наявних недоліків в навчальному процесі та його поліпшенню, підвищенню рівня підготовки випускників і пов'язану з цим пріоритетність ВНЗ для абітурієнтів з-за кордону.
Література:
- Організація самостійної роботи на хірургічних кафедрах в процесі підготовки студентів, які навчаються англійською мовою / О.С. Никоненко, А.О. Никоненко, Є.І. Гайдаржі [та ін.] // Матеріали XIV Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю, присвяченої 60-річчю ТДМУ «Сучасні підходи до вищої медичної освіти в Україні». – Тернопіль: ТДМУ, 2017. – Том 2. - С. 101-103.
- Оптимізація контролю рівня підготовки студентів, які навчаються англійською мовою, на клінічних (хірургічних) кафедрах / Є.І. Гайдаржі // Матеріали XIII Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю «Актуальні питання якості медичної освіти». – Тернопіль: ТДМУ, 2016. – Том 2. - С. 12-13.
- Удосконалення практичних навичок у студентів VI курсу в контексті кредитно-модульної системи на кафедрі госпітальної хірургії / О.С. Никоненко, О.В. Губка, Д.А. Децик [та ін.] // Матеріали Всеукраїньскої навчально-наукової конференції з міжнародною участю «Досягнення і перспективи впровадження кредитно-модульної системи організації навчального процесу у вищих медичних (фармацевтичних) навчальних закладах України». – Тернопіль, 2014. - С. 230-233.