Open Conference Systems - Тернопільський Національний Медичний Університет, Здобутки клінічної та експериментальної медицини, 14 червня 2017 року

Розмір шрифту: 
Удосконалення самостійної роботи студентів 4 курсу медичних факультетів з неврології
Зінаїда Іванівна Заводнова

Остання редакція: 2017-04-27

Аннотація


УДК 378.147.091.33-021.464:61-057.875

Удосконалення самостійної роботи студентів 4 курсу медичних факультетів з неврології

З.І. Заводнова

Національний медичний університет ім. О.О. Богомольця

Модернізація вищої сучасної медичної освіти полягає в орієнтації на компетентнісний підхід, тобто перехід на нові стандарти в підготовці фахівців з медицини.

Аналіз літератури з проблеми компетентнісного підходу до викладання,  зокрема неврології показує, що цей процес знаходиться на стадії становлення. В переліку загальних компетентностей виділено біля 31 позиції, з яких в нашому дослідженні ми обговорюємо наступні: уміння працювати самостійно, уміння розв’язувати задачі з неврології, застосовувати отримані знання в практичних ситуаціях, уміння думати абстрактно, аналізувати клінічні дані. Мету самостійної роботи студентів можна визначити як розвиток морально-вольових якостей, адже результати  самостійної роботи є наслідком морально-вольової спрямованості особистості.

Мета: показати підхід до організації самостійної роботи студентів 4 курсу медичних факультетів на кафедрі неврології при підготовці до практичних занять.

Матеріали і методи – проаналізували результати вивчення неврології у 46 студентів 4 курсу 1 медичного факультету з використанням робочого зошиту та зошиту для самостійної позааудиторної роботи.

Результати. На засадах компетентнісного підходу необхідно визначити види та форми організації самостійної роботи студентів, шукати сучасні можливості контролю  результатів цієї роботи, а головне – сформувати мотивацію студентів до самостійної роботи. Самостійна робота студентів (СРС) складається з аудиторної та позааудиторної частин і є основою для підготовки до практичних занять. Також цей вид роботи виконує функцію основного підґрунтя в підсумковому модульному контролі. На кафедрі неврології застосовують такі види СРС: самостійна позааудиторна робота під час підготовки до практичних занять та самостійна робота під час практичних занять. Всього на вивчення дисципліни «Неврологія» виділено 135 годин (5,5 кредитів). Циклова система передбачає практичні заняття студентів на кафедрі впродовж 4 – х годин. Аудиторна самостійна робота регламентується робочою навчальною програмою, методичними вказівками до практичного заняття для студентів та викладачів. На кафедрі розроблені нові методичні вказівки з урахуванням компетентнісного методу навчання, методичні вказівки для позааудиторної роботи, які можна отримати в електронному вигляді. На протязі цього навчального року для оптимізації самостійної  роботи на кафедрі неврології запроваджений робочий зошит, в якому студент робить необхідні записи згідно затверджених тем практичних занять на циклі та зошит для самостійної роботи, де освітлюються теми, які не ввійшли в аудиторну роботу. Розробка зошитів для самостійної роботи студентів та опрацювання тем, що виносяться на самостійне вивчення (9) тем, стимулює студентів та сприяє ширшому їх залученню в педагогічний процес. На сайті кафедри представлені всі теми, які повинен опрацювати студент. Для кожної теми показана її актуальність, основні поняття, на які необхідно звернути увагу студенту, перелік питань, тестів, задач, на які даються письмові відповіді. Крім того подано список необхідної додаткової літератури, при допомозі якої студент закріплює свої теоретичні знання.

На підготовчому етапі практичного заняття викладач перевіряє робочі зошити, робить висновки щодо питань, які недостатньо опрацьовані. Цим питанням приділяється більша увага при співбесіді, або під час їх усного опитування. В подальшому – тестування та вирішення ситуаційних задач I–II рівня по темі заняття. Це забезпечує перевірку знань, формує мотивацію до щоденної підготовки до кожного заняття з дисципліни. Звертаємо увагу на грамотно оформлені письмові відповіді на умови завдань, які оцінюються по 5 – ти бальній системі. Потім ця оцінка конвертується у бали.

Відповіді на тестові завдання та розв'язання задач дозволяє використати отримані теоретичні знання, активізує розумову діяльність студентів, показує їх уміння абстрактно думати.

Для самостійного оволодіння навчальним матеріалом можна пропонувати студентам різноманітні методи роботи з книгою: складання плану прочитаного, складання тез, конспектування, реферування, нотування (виписування незрозумілих термінів з подальшим їх тлумаченням).

На сучасному етапі самостійну роботу полегшують інформаційні технології, що розширюють дидактичні можливості, забезпечують поєднання різних методик навчання для студентів різного рівня підготовки.

Висновки: досвід використання зошитів для самостійної позааудиторної роботи та робочих зошитів при підготовці до практичних занять на кафедрі неврології студентів 4 курсу медичних факультетів підвищує їх навчальну компетентність, активує студентів до глибокого засвоєння теми. Крім того треба звернути увагу на деякі чинники, що на нашу думку заважають здійснювати СРС в повному обсязі: недостатнє вміння опрацьовувати та фіксувати інформацію;  деякі труднощі в пошуку необхідної інформації; недостатня зацікавленість в предметі та не розвинені навики планувати навчальну роботу та свій час загалом.

 

Conclusions: The experience of using notebooks for independent extracurricular work and workbooks in preparation for the practical training at the Department of Neurology 4th year students of medical faculty enhances their academic competence, activates students to master the topics .In addition to pay attention to some factors that we believe independent work prevent the exercise in full: the inability to process and record information; difficulties in finding information - lack of internet or not the computer; lack of interest in the subject; inability to plan training activities and the time  in general.


Повний текст: PDF