Open Conference Systems - Тернопільський Національний Медичний Університет, Cучасні підходи до вищої медичної освіти в Україні, 18-19 травня 2017 року

Розмір шрифту: 
ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ НА КАФЕДРІ ФАРМАКОЛОГІЇ
О. М. Олещук, К. А. Посохова, І. П. Мосейчук, В. В. Черняшова, О. О. Шевчук, В. П. Пида, А. С. Вольська, С. М. Маланчук, А. В. Чорномидз, М. І. Луканюк

Остання редакція: 2017-04-12

Аннотація


Вступ. Швидкі темпи розвитку медичної науки у цілому та фармакології зокрема вимагають активного і цілеспрямованого впровадження світових стандартів у систему підготовки лікарів. З вищезазначеного витікає важливість не лише досконалого оволодіння студентами базовими фармакологічними знаннями, але й потреби у постійному їх оновленні, формування у них специфічного фармакологічного світогляду.

Основна частина. Впродовж останніх років діяльність викладачів кафедри спрямована на розробку і вдосконалення презентацій лекцій, матеріалів для підготовки студентів до лекцій та практичних занять, методичних розробок до практичних занять, представлених на Веб-порталі університету. Студенти всіх факультетів можуть використовувати при виписуванні рецептів навчальний посібник, створений співробітниками кафедри. Особливістю фармакологічної науки, як вже зазначалось, є надзвичайна динамічність, що змушує постійно вдосконалювати всі методичні матеріали, які щорічно оновлюються. В оптимізації та осучасненні навчального процесу велику роль відіграє використання відеосистем під час практичних занять та під час читання лекцій. Після оснащення навчальних кімнат інтерактивними дошками студенти  мають можливість виписувати рецепти, користуватися Веб-порталом університету, оглядати тематичні відеофільми.

Для кращого опанування практичних навичок для студентів використовуються лінії практичних навичок – матрикули, які сприяють вдосконаленню вмінь виписування рецептів на різні лікарські форми, що передбачене вимогами освітньо-кваліфікаційної характеристики випускника. Протягом навчального року вдома і на практичних заняттях кожен студент 3 курсу виписує понад тисячу рецептів. Ще однією важливою практичною навичкою, якою оволодіває третьокурсник, є вміння аналізувати та заповнювати  медичну форму № 137/0  про побічну реакцію та/ або відсутність ефективності ЛЗ при їх медичному застосуванні. Сучасні форми навчання ставлять підвищені вимоги до викладацького складу, що передбачає удосконалення викладання дисципліни в цілому. При цьому в нас відсутні проблеми при роботі з англомовними студентами, оскільки 7 викладачів кафедри сертифіковані на право викладання англійською мовою (троє мають сертифікат найвищого рівня, четверо – 2 рівня). Запорукою повноцінного опанування предметом є регулярне й ефективне контролювання його засвоєння, чітке визначення критеріїв оцінювання проміжних та кінцевого рівнів знань, тим більше, коли йдеться про великі обсяги інформації. Цьому сприяють логічно побудовані методичні рекомендації для студентів, за допомогою яких контроль вивчення матеріалу на етапах самостійної роботи вдома та під час практичних занять здійснюється шляхом відповіді на питання, розв’язування тестових, фармакотерапевтичних і клініко-ситуаційних завдань, що сприяє формуванню в студентів абстрактно-пошукового, клініко-фармакологічного мислення.

Об’єктивним критерієм якості підготовки студентів є також результати другого туру предметної олімпіади. Протягом останніх років студенти 3 курсу медичного факультету ставали переможцями та призерами на Всеукраїнських олімпіадах з фармакології, обіймаючи призові місця.

Повноцінна підготовка кадрів майбутніх лікарів та провізорів передбачає виховання у них вміння логічно мислити, планувати свої дії, аналізувати отримані результати, тобто якостей, які завжди були характерними рисами науковця-дослідника. Відповідно, дуже важливо, щоб студент під час навчання перебував в атмосфері наукового пошуку, спілкувався з викладачами, для яких наукові дослідження є невід’ємною частиною їх фахового зростання.

Висновок. Впровадження новітніх технологій організації, контролю та оснащення навчального процесу сприяє досконалому оволодінню студентами базовими фармакологічними знаннями, формує у викладачів та студентів широкий медичний,  а саме фармакологічний, науковий світогляд.