Open Conference Systems - Тернопільський Національний Медичний Університет, Cучасні підходи до вищої медичної освіти в Україні, 18-19 травня 2017 року

Розмір шрифту: 
ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ONLINE КУРСІВ НА КАФЕДРІ АНАТОМІЇ ЛЮДИНИ
Тетяна Миколаївна Матвєйшина

Остання редакція: 2017-04-12

Аннотація


Останнім часом все більш значне місце серед традиційних методів навчання займає online освіта. Розвиток інформаційних технологій, мережі Internet надає підґрунтя для зміцнення її місце в системі базової та вищої освіти. Нова генерація молоді багато в чому віддає перевагу електронним технологіям перед традиційними книгами та звичною роботою з навчальними матеріалами. Існує декілька популярних платформ online курсів. Всі вони містять відеоматеріали та надають можливість проведення контролю отриманих знань. Однак різниця полягає в тому, які саме платформи надають необхідні курси та наявності форумів, які надають можливість обговорювати проблемні питання. Також деякі платформи містять в якості допоміжної літератури інтерактивні підручники.

Використання online курсів надає студентам багато переваг. По-перше, це свобода доступу до учбових матеріалів у будь-який зручний час. Це можливість якщо не навчитися, то отримати уявлення стосовно досить широкого спектру знань серед багатьох галузей. Важливою умовою є можливість навчання в комфортних, «домашніх» умовах. По-друге, у студентів є більше можливостей для аналізу та синтезу отриманої інформації, особливо при наданні відповідей. Деякі платформи надають можливість регулювати швидкість відеолекцій, наприклад уповільнити або навпаки прискорити темп лекції. Це допомагає врахувати когнітивні особливості кожного. Крім того, студент має широкий спектр курсів, який він може обрати згідно своїх інтересів. По-третє, режим online дає можливість викладачам змінювати формати подання матеріалу в рамках однієї лекції, використовувати новітні засоби технічного супроводу для більш детальної та конкретної демонстрації. Такий підхід дає можливість створювати не традиційні уніфіковані лекції, а подавати матеріал для більш широкої аудиторії без втрати обов'язкових елементів переліку практичних навичок.

Важливим аспектом онлайн освіти є міжнаціональна співдружність. Наприклад, платформа EDX пропонує університетські курси по всьому світі безкоштовно. Велика кількість університетів підключена до проекту та приймає в ньому активну участь, що сприяє покращенню якості освіти.

Водночас online курси передбачають наявність домашніх завдань та системи тестового контролю, що мають певний deadline – кінцевий термін виконання. За результати таких проміжних тестів та кінцевого екзаменаційного тесту формується загальна сумарна кількість балів, яка повинна перевищувати встановлений обов’язковий мінімум для отримання сертифікату проходження онлайн курсів.

Однак, викладання деяких базових дисциплін в системі медичної галузі  має за основну мету формування практичних навичок, яке поки що неможливе без безпосереднього контакту між студентом та викладачем. Освітній процес на кафедрі анатомії людини вимагає безпосереднього контакту студента із нативним препаратом. Вивчення анатомії людини передбачає не тільки отримання теоретичних знать з предмету, а й обов’язкового об’ємного (3D) уявлення про будову людського тіла, формування якого є неможливим без кропіткої роботи з препаратами та муляжами.

До недоліків систем online навчання можна також віднести те, що не всі платформи мають можливість проводити курси в режимі реального часу, коли студент має можливість задавати питання та створювати дискусії з проблемних питань. Переважна більшість таких навчальних програм представлені у вигляді навчальних фільмів або тренінгових вправ. Тобто система націлена на презентацію інформації та контроль вивченого, без можливості уточнення деяких питань.

Ці особливість дещо звужують сферу використання online курсів, але вони повинні стати додатковим елементом забезпечення максимальної ефективності процесу навчання, а також підвищити його доступність та адаптивність.

Останнім часом все більш значне місце серед традиційних методів навчання займає online освіта. Розвиток інформаційних технологій, мережі Internet надає підґрунтя для зміцнення її місце в системі базової та вищої освіти. Нова генерація молоді багато в чому віддає перевагу електронним технологіям перед традиційними книгами та звичною роботою з навчальними матеріалами. Існує декілька популярних платформ online курсів. Всі вони містять відеоматеріали та надають можливість проведення контролю отриманих знань. Однак різниця полягає в тому, які саме платформи надають необхідні курси та наявності форумів, які надають можливість обговорювати проблемні питання. Також деякі платформи містять в якості допоміжної літератури інтерактивні підручники.

Використання online курсів надає студентам багато переваг. По-перше, це свобода доступу до учбових матеріалів у будь-який зручний час. Це можливість якщо не навчитися, то отримати уявлення стосовно досить широкого спектру знань серед багатьох галузей. Важливою умовою є можливість навчання в комфортних, «домашніх» умовах. По-друге, у студентів є більше можливостей для аналізу та синтезу отриманої інформації, особливо при наданні відповідей. Деякі платформи надають можливість регулювати швидкість відеолекцій, наприклад уповільнити або навпаки прискорити темп лекції. Це допомагає врахувати когнітивні особливості кожного. Крім того, студент має широкий спектр курсів, який він може обрати згідно своїх інтересів. По-третє, режим online дає можливість викладачам змінювати формати подання матеріалу в рамках однієї лекції, використовувати новітні засоби технічного супроводу для більш детальної та конкретної демонстрації. Такий підхід дає можливість створювати не традиційні уніфіковані лекції, а подавати матеріал для більш широкої аудиторії без втрати обов'язкових елементів переліку практичних навичок.

Важливим аспектом онлайн освіти є міжнаціональна співдружність. Наприклад, платформа EDX пропонує університетські курси по всьому світі безкоштовно. Велика кількість університетів підключена до проекту та приймає в ньому активну участь, що сприяє покращенню якості освіти.

Водночас online курси передбачають наявність домашніх завдань та системи тестового контролю, що мають певний deadline – кінцевий термін виконання. За результати таких проміжних тестів та кінцевого екзаменаційного тесту формується загальна сумарна кількість балів, яка повинна перевищувати встановлений обов’язковий мінімум для отримання сертифікату проходження онлайн курсів.

Однак, викладання деяких базових дисциплін в системі медичної галузі  має за основну мету формування практичних навичок, яке поки що неможливе без безпосереднього контакту між студентом та викладачем. Освітній процес на кафедрі анатомії людини вимагає безпосереднього контакту студента із нативним препаратом. Вивчення анатомії людини передбачає не тільки отримання теоретичних знать з предмету, а й обов’язкового об’ємного (3D) уявлення про будову людського тіла, формування якого є неможливим без кропіткої роботи з препаратами та муляжами.

До недоліків систем online навчання можна також віднести те, що не всі платформи мають можливість проводити курси в режимі реального часу, коли студент має можливість задавати питання та створювати дискусії з проблемних питань. Переважна більшість таких навчальних програм представлені у вигляді навчальних фільмів або тренінгових вправ. Тобто система націлена на презентацію інформації та контроль вивченого, без можливості уточнення деяких питань.

Ці особливості дещо звужують сферу використання online курсів, але вони повинні стати додатковим елементом забезпечення максимальної ефективності процесу навчання, а також підвищити його доступність та адаптивність.