Open Conference Systems - Тернопільський Національний Медичний Університет, Cучасні підходи до вищої медичної освіти в Україні, 18-19 травня 2017 року

Розмір шрифту: 
ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ МЕТОДИК В ОРГАНІЗАЦІЇ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ НА КАФЕДРІ МЕДИЧНОЇ БІОЛОГІЇ І МЕДИЧНОЇ ГЕНЕТИКИ
Лариса Євгенівна Ковальчук, Поліна Михайлівна Телюк, Руслан Васильович Козовий, Наталя Василівна Довганич

Остання редакція: 2017-04-04

Аннотація


На сучасному етапі розвитку вищої освіти основним завданням є  формування творчої особистості фахівця, здатного до саморозвитку, самоосвіти, інноваційної діяльності [1]. Студента необхідно перевести з пасивного споживача знань на активного, що вміє сформулювати проблему, проаналізувати шлях її вирішення, знайти оптимальний результат. Тобто, реформа вищої освіти за своєю суттю пов’язана з переходом від парадигми навчання до парадигми освіти [2]. Вирішення даного завдання можливе за умови оптимізації самостійної роботи студентів (СРС) з використанням інноваційних методів її організації.

При плануванні СРС на кафедрі медичної біології і медичної генетики колектив керувався тим, що самостійна робота як важлива ланка навчання та виховання, забезпечує: потребу в особистості до поповнення та оновлення своїх знань; уміння приймати рішення, формувати конкретні завдання, визначити методи і засоби на розв’язання проблем; надбання загальноосвітніх і професійних умінь, знань та навичок. На початку навчального процесу студентів І курсу ознайомлюють із структурою навчальної дисципліни «Медична біологія», звертають увагу на те, що окрім лекцій і практичних занять, велику частку складає СРС. За програмою підготовки магістрів кількість годин на  СРС зросла порівняно з попередньою програмою. Нами враховується, що СРС за типом пізнавальної діяльності поділяється на репродуктивну (копіювальну), частково пошукову та дослідницьку. Водночас студентам першого курсу необхідно адаптуватись до умов життя і діяльності у вищому навчальному закладі, тому остання досягається не кожним студентом. Репродуктивна діяльність включає підготовку до практичних занять: опрацювання підручників, конспектів лекцій, вирішення ситуаційних задач, складання родоводів. Для студентів першого курсу дуже важливим є можливість отримання щоденних консультацій викладача в позаурочний час. Впродовж першого місяця навчання надаються методичні поради як працювати з навчально-методичною літературою, додатковими  джерелами навчання. якими достатньо забезпечені бібліотеки, комп’ютерні зали університету. Постійне оновлення сайту ВНЗ тестовими завданнями, доповненнями до методичних матеріалів також сприяє кращій організації СРС. При підготовці до підсумкових контрольних занять, додатково проводяться консультації з тестових завдань, діагностики мікропрепаратів. Як інноваційні методи нами  впроваджуються ділові ігри, метод конкретних ситуацій (кейс-метод), демонструються відеофрагменти спадкових хвороб або паразитарних інвазій, діагностичні характеристики окремих нозологій. Пошукова та дослідницька СРС здійснюється різними шляхами. На практичних заняттях студенти виступають з короткими презентаціями з окремих тем медичної біології, які недостатньо висвітлені у навчальній літературі. Дослідницька робота здійснюється студентами при виготовленні тимчасових препаратів первинної меристеми Allium cepa для визначення аномалій хромосомного апарату в рослин, при вивченні каріологічних показників букального епітелію. В акредитованій генетичній лабораторії кафедри студентам надається можливість проаналізувати каріотипи людини. Важливим є оцінювання СРС. Всі питання, які виносяться на самостійну підготовку опитуються на практичних заняттях або включені у підсумковий модульний контроль. Пошукова і дослідницька робота оцінюється додатковими балами згідно типової програми дисципліни.

Таким чином, впровадження інноваційних методик сприяє модернізації змісту освіти в рамках єдиного європейського простору, забезпечує конкурентоспроможність наших спеціалістів на ринку праці.

 

Інновації у вищій освіті: Бібліографічний покажчик / Укладач: Н. В. Артикуца. – К.: Стилос, 2005. – 202 с.

Ковальчук Л. Є. Перші  кроки кафедри медичної біології на шляху до Болонського  процесу / Л. Є. Ковальчук // Клінічна та експериментальна патологія. – 2006. – Т. 5, № 1. – С.16–20.