Open Conference Systems - Тернопільський Національний Медичний Університет, Cучасні підходи до вищої медичної освіти в Україні, 18-19 травня 2017 року

Розмір шрифту: 
Проблема відпрацювання практичних навиків при вивченні нервових хвороб іноземними студентами
Марина Володимирівна Сікорська

Остання редакція: 2017-04-13

Аннотація


37.091.313:616.8]-057.875-054.6

ПРОБЛЕМА ВІДПРАЦЮВАННЯ ПРАКТИЧНИХ НАВИКІВ ПРИ ВИВЧЕННІ НЕРВОВИХ ХВОРОБ ІНОЗЕМНИМИ СТУДЕНТАМИ

М.В.Сікорська, І.В.Візір

Запорізький державний медичний університет

Вступ. Навчання іноземних студентів в медичних ВНЗ України після впровадження Болонського процесу модульно-рейтингової системи освіти почало мати істотні особливості [1]. Актуальність підвищення якості викладання медичних дисциплін англійською мовою пов’язана з тим, що має місце тенденція до збільшення прийому студентів, які прагнуть навчатися англійською мовою [2].

Основна частина. В той самий час самою складовою проблемою навчання студентів при вивчені нервових хворих є формування практичних навиків та, як слідство, знань та вмінь постановки топічного діагнозу. Згідно з сучасними вимогами та робочою програмою багато часу студенти витрачають на завдання синдромів ураження відділів нервової системи і в подальшому вірно вирішують тестові завдання та ситуаційні задачі, показують непогані результати не тільки під час тестового контролю на кафедрі, а під час іспитів «КРОК-2».

Не є таємницею, що бажання проходити навчання в нашому університеті іноземними студентами, в великій мірі зумовлене можливістю на практичних заняттях оглядати хворих, відпрацьовувати діагностичні та лікувальні алгоритми при неврологічних захворюваннях безпосередньо біля ліжка  хворих бо в більшості країн навчання носить більше теоретичний характер, а практичні навички відпрацьовуються на акторах та манекенах. Але ми зіткнулися з тим, що обстежити хворих та виявити симптоми ураження нервової системи у більшості з них викликає утруднення. Пояснити цей факт можна тим, що безпосереднього спілкування з хворим студенти з англомовною формою навчання не мають можливості. Крім того, академічні групи налічують 10-12 студентів і, як правило, на практичному занятті викладач демонструє методику обстеження хворого, потім найбільш активні студенти повторюють побачене, але більшість лише спостерігають. Кількість хворих в клініці з окремими синдромами може бути невеликою і відпрацьовувати практичні навики на конкретних пацієнтах під час самостійної курації вдається не кожному студенту. Наприклад, студенти вивчають тему «Стовбур головного мозку», обстежують черепні нерви, а клініці хворих з синдромами ураження стовбура мозку 5-7 чоловік. Одночасно на кафедрі навчається більше 30 іноземних студентів, і навіть об’єднання їх в групи по 3-4 чоловіка, не всі можуть безпосередньо перевірити і виявити наявність бульбарного, псевдобульбарного синдрому чи порушення окорухових нервів. Складність полягає в тому, що хворі погоджуються поспілкуватися 2-3 рази зі студентами протягом 1-2 годин, але потім відмовляються і ми, поважаючі права пацієнтів, не можемо настоювати. Ще більше складностей виникає при вивчені теми «Ураження кори великих півкуль». Труднощі виникають тому, що у хворих порушуються вищі мозкові функції – мова, читання, абстрактне мислення, сприйняття мови співбесідника. Іноземні студенти самостійно обстежити таких пацієнтів не можуть. З хворими розмовляє викладач та пояснює студентам, що він виявив, але це не можна вважати засвоєнням та опануванням методики обстеження кори.

Одним із методів подолання виникнених проблем є відпрацювання методики обстеження студентами в академічній групі один на одному. Це дозволяє їм бути більш впевненими під час огляду хворих та більш активними при курації з викладачами. Студенти уважно слухають зауваження викладача, виправляють помилки і декілька разів можуть повторювати обстеження чутливості, рефлексів, координації, вищих кіркових функцій.

Ще більше підвищується ефективність цієї роботи, якщо викладач має змогу показати відеофільм по обстеженню хворих чи фотографії хворих, наприклад, з ураженням окорухових нервів, гіпотрофій тощо. Мала кількість такого матеріалу на кафедрі зумовила необхідність створення відеотеки з  симптомів, синдромів ураження нервової системи та методики обстеження хворих на англійській мові, причому, не тільки коментар лікаря, але і хворі повинні відповідати англійською.

Висновки. Створення подібного методичного матеріалу дозволить студентам в повному обсязі оволодіти  навиками обстеження хворих з захворюваннями нервової системи з послідуючим аналізом виявленої під час огляду патології, її інтерпретації, засвоювання отриманої інформації для встановлення діагнозу та призначення лікування.

Література

1. Васецька Л.І. Організаційно-методичні аспекти навчання мови іноземних студентів-медиків англомовної форми освіти  Л.І.Васецька, М.М.Сенік // Вестник ХНУ. – 2010. - №6. – X. – С. 49-56.

2. Англомовне навчання як стимулятор якості освіти та міжнародних контактів / В.М.Запорожан, В.Й.Кресюн, М.Л.Аряєв [та інші] // Медична освіта. – 2011. - №2. – С. 45-46.

Авторська довідка

  1. Сікорська Марина Володимирівна – кандидат медичних наук, доцент, кафедра нервових хвороб ЗДМУ, м.Запоріжжя, пр. Маяковського, 26;

(061) 233-32-59; 0679018998; Е-mail: marinasikorskaa7@gmail.com

  1. Візір Ірина Володимирівна – кандидат медичних наук, доцент, кафедра нервових хвороб ЗДМУ, м.Запоріжжя, пр. Маяковського, 26; (061) 233-32-59; 0958435812