Open Conference Systems - Тернопільський Національний Медичний Університет, Cучасні підходи до вищої медичної освіти в Україні, 18-19 травня 2017 року

Розмір шрифту: 
СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО УДОСКОНАЛЕННЯ ПІСЛЯДИПЛОМНОГО НАВЧАННЯ НА ПРИКЛАДІ МЕДИЧНОГО ОФТАЛЬМОЛОГІЧНОГО ЦЕНТРУ УНІВЕРСИТЕТСЬКОЇ КЛІНІКИ ОНМЕДУ
Олег Тимчишин

Остання редакція: 2017-04-03

Аннотація


Однією із сучасних тенденцій розвитку вищої післядипломної медичної освіти у світі, є впровадження нових методів симуляційного навчання в підготовці фахівців. Без сумніву найкращим варіантом є полігон на базі університетських клінік, провідних медичних університетів світу. В даному випадку, навчання поєднує залучення новітніх технологій відпрацьовування діагностичних хірургічних навичок на симуляційних муляжах, удосконалення методик операцій із процесом реального надання медичної допомоги пацієнтам.

Мета роботи: оцінити ефективність використання комплексного підходу в післядипломному навчанні, а саме роботу в симуляційних центрах і практичну діяльність в університетській клініці.

Університетська клініка є однією з найважливіших ланок післядипломного навчання. Можливість проходити навчання на клінічній базі, яка обладнана симуляційним центром, дозволяє підвищити ефективність підготовки фахівців, проводити відпрацьовування хірургічних навичок як на муляжах, так і в реальному часі в лікувальній практиці, опановувати й удосконалювати  методики хірургічних операцій з можливістю бути присутнім і брати участь у проведенні оперативних втручань на пацієнтах клініки.

Одним з нововведень, є можливість починаючим фахівцям, що не достатньо володіють навичками, і не мають практичного досвіду, за  невеликий відрізок часу опанувати сучасними технологіями й новітніми методиками малоінвазивних оперативних втручань. Паралельно є можливість отримувати досвід роботи з пацієнтами, освоювати сучасну медичну апаратуру, асистувати й самостійно проводити оперативні втручання.

Університетська клініка - Медичний офтальмологічний центр ОНМедУ, є одним із прикладів оптимізації проведення навчального процесу з використанням сучасних технологій і практичного досвіду навчання як - інтернам, клінічним ординаторам і лікарям-офтальмологам, що підвищують свою кваліфікацію.

База клініки сформувалася на основі міської лікарні, що має глибокі коріння й заснована великими офтальмологами В.П. Філатовим і С.Н. Головіним.

Реформування міської лікарні в університетську клініку, дало можливість встановити навчальне симуляційне устаткування, що дозволяє удосконалити кваліфікацію лікарів клініки й освоювати методики високотехнологічних операцій. Входження в структуру університету, дозволила провідним хірургам, ділитися своїм досвідом і передавати майстерність не тільки практикуючим лікарям-офтальмологам, але й починаючим фахівцям. З'явилася можливість поряд з теоретичними заняттями, проводити уроки «живої хірургії» онлайн, із закріпленням матеріалу на симуляторах, забезпечити освоєння отриманих навичок на робочих місцях, проводити каскадний моніторинг засвоєння знань.

Навчання на симуляційних муляжах із закріпленням придбаного досвіду в реальному часі, дозволить молодим фахівцям під керівництвом співробітників кафедри й самостійно вирішувати реальні клінічні завдання. Можливість тільки спостерігати за досвідченими фахівцями, не дає ефективних результатів у навчанні молодих лікарів. Саме можливість «відпускати» в реальний світ молодого лікаря, дозволяє відчути відповідальність за роботу, яку він виконує, і в той же час дозволяє йому на практиці перевірити отримані навички й визначитися з подальшим професійним удосконаленням.

Основною інновацією в даному випадку є можливість для лікарів-курсантів, що підвищують свою кваліфікацію протягом обмеженого часу, як правило близько одного місяця, поєднати теоретичні курси з освоєнням і вдосконаленням практичних навичок у симуляційному центрі, а потім використати їх на практиці в реальному часі.

Таким чином, реформа медичної освіти із залученням симуляційних комплексів і університетських клінік, підвищує якість підготовки лікарів і наближає українську систему навчання до закордонної. Основними постулатами цієї реформи є:

- цілеспрямованість навчання;

- удосконалення освітнього стандарту спеціальності;

- формування широкого спектра практичних хірургічних навичок;

- підвищення інформативності занять;

- використання технічних засобів і інноваційних технологій;

- скорочення часу підготовки вузькопрофільних спеціалістів;

Усі перелічені фактори є об’єктивним підґрунтям для створення нової платформи і бази підготовки фахівців високо рівня. Перший досвід нашого університету підтверджує доцільність обраного шляху.