Open Conference Systems - Тернопільський Національний Медичний Університет, Cучасні підходи до вищої медичної освіти в Україні, 18-19 травня 2017 року

Розмір шрифту: 
ВИРОБНИЧА ТЕХНОЛОГІЧНА ПРАКТИКА ВАЖЛИВИЙ ЕТАП У ФОРМУВАННІ ФАРМАЦЕВТА
Олександра Мар'янівна Горошко, Володимир Георгійович Зеленюк, Оксана Миколаївна Коровенкова, Олеся Юріївна Ткачук, Надія Анатоліївна Гудзь, Марія Ахмедівна Ежнед, Марина Григорівна Рудик - Добощук, Марта Романівна Матущак

Остання редакція: 2017-04-13

Аннотація


На сьогодні фармацевтична галузь модернізувалася, наситила український ринок широким асортиментом лікарських засобів, вийшла на європейський ринок, впевнено стала його повноцінним гравцем. Для подальшого розвитку фармацевтична громада України напрямляє свої зусилля на створення  згуртованої команди практичних працівників аптечної мережі, науковців, освітян, виробників, управлінців. Основний вклад у підготовці практичних фармацевтів відіграють навчальні заклади, оскільки власне у стінах ВИШів формуються спеціалісти.

І це завдання, зокрема, виконує Вищий державний навчальний заклад України «Буковинський державний медичний університет», де на вимогу часу на базі відділення молодших медичних та фармацевтичних фахівців медичного факультету в січні 2013 року був створений Коледж Буковинського державного медичного університету. Сьогодні це повноцінна ланка вищої школи європейського зразка. У коледжі навчаються студенти освітньо-кваліфікаційного рівня «молодший спеціаліст», які одержують диплом 1 рівня акредитації за спеціальністю «фармація», кваліфікації «фармацевт». Оскільки, «молодший спеціаліст» може працювати на виготовленні лікарських засобів в умовах аптеки, то однією із важливих етапів у навчанні є виробнича практика з технології ліків. Виробнича технологічна практика студентів ІІ курсу коледжу БДМУ триває 2 тижні, що становить 72 годин практичних занять і 36 годин самостійної роботи. Виробнича технологічна практика проводиться з метою повного оволодіння технологією виготовлення лікарських форм; закріплення, систематизації та поглиблення теоретичних знань з спеціальних предметів; виховання професійної відповідальності. Основним завданням фармацевтичного робітника (молодшого спеціаліста) є вміння організувати своє робоче місце і процес виготовлення ліків в аптеці за прописами лікарів та вимогами лікувально-профілактичних закладів, тому важливим є удосконалення практичних умінь та навичок з виготовлення ліків. Базою практики є аптеки у яких є ліценція на виготовлення лікарських форм. На даний час таких аптек у області є 5. Однак, під час проходження практики з технології лікарських засобів студенти не можуть побачити приготування всіх лікарських форм. Це пояснюється не лише коротким терміном проходження практики, але й асортиментом ліків, що готуються в певних аптеках: одні аптеки готують переважно м’які лікарські форми, інші ж спеціалізуються, в основному, з виготовлення порошкових лікарських форм (дитячі, дерматологічні).  Вирішенням даної проблеми є проведення практик у навчально-виробничій аптеці, яка функціонує на базі Буковинського державного медичного університету. Для повного забезпечення відпрацювань практичних навиків, передбачених програмою практики, виготовлення ліків проводять з навчальною метою з субстанцій наявних на кафедрі. Перевагою використання даної бази є можливість ротації студентів з урахуванням практичної діяльності аптеки та програми практики. Американські вчені стверджують, що в процесі лікування на першому місці — бажання хворого одужати, на другому — віра хворого у лікаря та провізора; на третьому - віра лікаря та провізора у лікарський засіб; на четвертому — уміння передати віру у лікарський препарат хворому і лише на п'ятому місці — фармакологічна дія препарату.

Тому, які б чудодійні ліки не з’являлися в результаті новітніх наукових розробок та досягнень, найбільш затребуваним та ефективним залишатиметься засіб, створений за фірмовим рецептом лікаря: суміш, що складається з певних пропорцій знань, досвіду, відповідальності, співчуття і турботи фармацевта.