Open Conference Systems - Тернопільський Національний Медичний Університет, Транснаціональний розвиток освіти та медицини: історія, теорія, практика, інновації, 23-24 листопада 2017 року

Розмір шрифту: 
ПРОФЕСІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК ФАКТОР ФОРМУВАННЯ ОСОБИСТОСТІ ВИПУСКНИКА СУЧАСНОЇ ВИЩОЇ ШКОЛИ
Олена Волошин

Остання редакція: 2017-11-06

Аннотація


Волошин О.С.

кандидат біологічних наук, доцент

доцент кафедри загальної біології та методики навчання природничих дисциплін Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка

ПРОФЕСІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК ФАКТОР ФОРМУВАННЯ ОСОБИСТОСТІ ВИПУСКНИКА СУЧАСНОЇ ВИЩОЇ ШКОЛИ

У сучасній вищій школі істотного значення набуває не лише формування певної теоретичної бази, практичних вмінь та навичок, але й особистісного виховання майбутнього фахівця. Зміщення акценту з репродуктивного на фахово-продуктивний, творчий і динамічний характер навчання є однією з вимог сьогодення. При цьому необхідно виховати у студента усвідомлене ставлення до об’єму і глибини знань як основи майбутньої професійної компетентності.

Компетентність передбачає взаємозв’язок між особистісними і професійними якостями [1]. Формування компетентності у процесі виховання майбутнього фахівця передбачає не лише вміння застосовувати на практиці отримані знання, але й самостійно визначати як і коли їх використовувати, здатність працювати без постійного керівництва [2]. Таким чином, формування комптентностей випускника передбачає поєднання відповідних психічних якостей [3] особистості з теоретичними і практичними знаннями.

Подібні якості в майбутнього спеціаліста можна виховати лише шляхом цілеспрямованого і систематичного впливу на студента з метою створення відповідних моделей поведінки. В процесі засвоєння матеріалу необхідно активно використовувати ситуативні завдання, максимально зміщувати акцент на практичну діяльність студента в умовах, наближених до реальних. Слід ще під час навчання у вищому учбовому закладі сформувати в студентів комплекс стійких професійних моделей поведінки, вміння самостійно визначати доцільність використання отриманих вмінь і навичок, відповідальність за обраний варіант вирішення проблеми.

Максимальної ефективності набуті моделі поведінки отримують за умови врахування природних здібностей і особливостей психічних якостей майбутнього фахівця. В цьому аспекті розвиток особистості передбачає гармонійне поєднання спадкових психофізіологічних якостей людини з набуттям професійних знань та вмінням їх ефективного використання залежно від ситуації. Особливого значення набуває виховання особистісних якостей у працівників медичної і освітньої сфер, де реалізація отриманих випускником фахових компетенцій часто потребує відповідного психологічного підходу, своєчасної реакції і толерантності.

Виховання особистості у процесі фахової підготовки передбачає також вміння молодої людини здійснювати ефективну комунікацію з іншими учасниками навчальної, а згодом і професійної діяльності. Лише таким чином можна забезпечити достатній рівень реактивності і поінформованості в сучасному динамічному суспільстві, що є передумовою успішної адаптації молодого спеціаліста.

Отже, виховання особистості молодого фахівця передбачає формування у студентів вищої школи теоретичної і практичної бази компетенцій, компетентностей і ефективних механізмів комунікацій. Необхідно працювати на загальний інтелектуальний та культурний розвиток студентів, формування вмінь діяти самостійно, брати на себе ініціативу у вирішенні проблем і бути готовими нести відповідальність за прийняті рішення.

 

  1. Кадемія М. Ю Формування професійної компетенції майбутнього фахівця / М.Ю. Кадемія // Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти. – Збірник наукових праць. – Харків. техн. університет, 2012. - Вип. 32-33(36-37). - С.32-39.
  2. Пелагейченко В. Ключові компоненти компетентності вчителя [Електронний Ресурс] / В. Пелагейченко // Osvita.ua. Видавництво «Плеяди». – 04.09.2010. - Режим доступу до журн. : http://osvita.ua/school/method/9170/ - Назва з екрану. – Дата звернення: 25.10.2017.
  3. Пляка Л. В. Професійна компетентність як фактор формування конкурентоспроможності майбутніх фахівців / Л. В. Пляка, В.О. Тюріна // Матеріали VI Міжнародної науково-практичної конференції [«Молодіжна політика: проблеми і перспективи»], (Дрогобич, 15-16 травня 2009 р.). – Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ ДДПУ ім. Івана Франка, 2009. – С.135 -137.