Open Conference Systems - Тернопільський Національний Медичний Університет, Інновації у вищій медичній та фармацевтичній освіті України, 16-17 травня 2019 року

Розмір шрифту: 
СИМУЛЯЦІЙНЕ НАВЧАННЯ В СТОМАТОЛОГІЇ – НЕОБХІДНА СКЛАДОВА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ-СТОМАТОЛОГІВ
Олена Іванівна Остапко, Наталія Василівна Біденко, Ольга Іванівна Коваль

Остання редакція: 2019-04-17

Аннотація


Вступ. Високий темп науково-технічного прогресу в медицині, поява сучасної апаратури та нових технологій підвищують вимоги до професійної підготовки майбутніх лікарів-стоматологів [1,4,5]. При цьому ключовим аспектом навчання є його практична спрямованість. За рекомендаціями Всесвітнього альянсу за безпеку пацієнта при підтримці ВООЗ опубліковано “Керівництво по забезпеченню безпеки пацієнтів для медичних ВНЗ” (WHO,2009), в якому зазначено, що навчальні заклади повинні створити безпечне освітнє середовище для навчання клінічним маніпуляціям [3]. Тому однією з основних методик практичної підготовки медичних фахівців в розвинених країнах є симуляційне навчання. Оволодіння практичними навичками з використанням фантомів має доведену ефективність, оскільки дозволяє студентам робити помилки в “безпечному середовищі”, не завдаючи шкоди здоров’ю людини, підвищити рівень оволодіння складними маніпуляціями, оцінити ефективність власних дій [2,3].

Основна частина. Стоматологія – це унікальна спеціальність, яка базується на глибокій теоретичній підготовці, досконалому володінні практичними навичками, сучасними технологіями і потребує до того ж ще й мистецького хисту.  Особлива увага надається  відпрацюванню практичних навичок, адже стоматолог має бути віртуозним майстром своєї справи. Майбутні лікарі починають відпрацьовувати стоматологічні маніпуляції на другому курсу, під час вивчення пропедевтичних стоматологічних дисциплін, а їх “першими пацієнтами” є симуляційні фантоми [1,4, 5].

В Національному медичному університеті імені О.О.Богомольця надзвичайно велика увага приділяється роботі на фантомах, а у випадку стоматологів – це робота на фантомних головах. Для цього оснащено кілька фантомних класів, придбано наві стоматологічні симуляційні фантоми дорослих пацієнтів і дітей. Усі другокурсники факультету відпрацьовують на них навички з терапевтичної і дитячої терапевтичної стоматології.  Активно використовуються фантоми і для проведення майстер-класів, занять студентів-гуртківців, а тако при складанні студентами 3-го курсу  об’єктивного структурованого клінічного іспиту ОСКІ 1 (минулого навчального року це був перший в Україні досвід складання такого іспиту, прийнятого в багатьох країнах світу).

Слід зазначити, що матеріальне забезпечення стимуляційного навчання на стоматологічному факультеті вдосконалюється. Нещодавно у “терапевтичних “фантомів з”явились їх хірургічні “колеги” – Університет здійснив закупівлю симуляційних фантомів для відпрацювання навичок видалення зубів та виконання різних видів місцевої анестезії в стоматології.  Правильність виконання анестезії “перевіряє” сам фантом – коли голка шприца досягає необхідної ділянки, то включається світловий або звуковий індикатор. У даному фантомі максимально точно відтворено м’які тканини та кістковий скелет щелепно-лицевої ділянки. Зрозуміло, що після такої підготовки студент набагато впевненіше почувається, працюючи з реальним пацієнтом, а така робота починається на 3 курсі. Симуляційні фантоми – достатньо дорого вартісне обладнання, але вони надають можливість суттєво покращити практичну підготовку студентів.

Висновки. Симуляційне навчання є важливою складовою у формуванні професійних компетентностей майбутніх лікарів-стоматологів, оскільки ця професія передбачає щоденне виконання великої кількості високоточних стоматологічних маніпуляцій. Широке запровадження  стимуляційного навчання  в учбовий процес дозволить суттєво підвищити якість практичної підготовки, а відтак – якість надання стоматологічної допомоги.