Open Conference Systems - Тернопільський Національний Медичний Університет, Інновації у вищій медичній та фармацевтичній освіті України, 16-17 травня 2019 року

Розмір шрифту: 
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВИБІРКОВОЇ ДИСЦИПЛІНИ «ФУНКЦІОНАЛЬНА БІОХІМІЯ» У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ МАГІСТРІВ ФАРМАЦІЇ
Ірина Володимирівна Ніженковська, Олена Володимирівна Кузнецова, Віолетта Петрівна Нароха

Остання редакція: 2019-04-05

Аннотація


Вступ. Сучасний пацієнт-орієнтований підхід до надання фармацевтичної опіки в Україні зумовлює посилення уваги до якості та стандартів вищої освіти. Навчально-методичний комплекс (НМК) дисциплін є необхідною умовою якісного засвоєння програм підготовки фахівців фармацевтичної галузі. НМК повинен забезпечити всі основні етапи педагогічного процесу — повідомлення навчальної інформації та її сприйняття, закріплення й удосконалення знань, умінь і навичок, їх застосування й контролю, та основних функцій освітнього процесу  — освітньої, виховної та розвиваючої [1].

Основна частина. Програма підготовки висококваліфікованих провізорів передбачає глибокий рівень знань з біологічної хімії, як однієї з фундаментальних дисциплін у системі медико-фармацевтичної освіти. Відповідно до затвердженого 26.07.2016 МОЗ України примірного навчального плану підготовки фахівців другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 226 «Фармація, промислова фармація» з 2016 року у Національного медичного університету (НМУ) імені О.О. Богомольця розпочато підготовку фахівців освітньої кваліфікації «Магістр фармації» [2]. Вперше у 2018–2019 навчальному році згідно робочого навчального плану, затвердженого наказом ректора по НМУ імені О.О. Богомольця №300 від 20.04.2018р., на кафедрі фармацевтичної, біологічної та токсикологічної хімії студентам 3 курсу фармацевтичного факультету викладається вибіркова навчальна дисципліна «Функціональна біохімія» в обсязі 90 годин (30 аудиторних годин: 10 годин лекції, 10годин практичні та 10 годин семінарські заняття; і 60 годин самостійної роботи).

Для реалізації освітніх завдань, на кафедрі розроблений навчально-методичний комплекс дисципліни «Функціональна біохімія», який спрямований на успішне засвоєння тем навчальної дисципліни, розвитку інтелектуальних здібностей студентів та використання ними набутих навичок при вивченні функціональної біохімії . Місце і значення навчальної дисципліни в реалізації освітньо-професійної програми підготовки магістрів фармації, її зміст, послідовність і організаційні форми вивчення навчальної дисципліни, вимоги до знань і вмінь студентів, перелік рекомендованих підручників, навчальних посібників та інших методичних матеріалів, критерії успішності навчання та засоби діагностики успішності навчання відображені у робочій програмі вибіркової дисципліни «Функціональна біохімія», яка схвалена на засіданні циклової методичній комісії з фармацевтичних дисциплін НМУ імені О.О. Богомольця. Викладачами кафедри проведена робота щодо організації викладання функціональної біохімії, а саме підготовки навчально-методичного забезпечення, зокрема, мультимедійних презентації для якісного рівня використання наочності на лекції, планів практичних і семінарських занять, тестових завдань для контролю знань студентами окремих тем дисципліни. Проведення практичних занять ґрунтується на попередньо підготовленому методичному матеріалі — методичних вказівках до проведення практичних занять, які обов’язково включають теоретичні питання, методику проведення лабораторного досліду та завдання для самоконтролю у формі тестових завдань, заповнення таблиць або складання схем з матеріалу теми практичного заняття. Для підготовки до семінарського заняття студентам пропонується  список тем презентацій та завдання аналітичного, проблемного та ситуаційного характеру, що сприяє підвищенню результативності навчального процесу. Самостійна робота студента забезпечується методичними рекомендація до самостійної роботи студентів як форми організації індивідуального вивчення студентами навчального матеріалу з конкретної теми дисципліни «Функціональна біохімія». Для самостійної роботи також рекомендується відповідна  фахова наукова періодична література.

Запорукою якісної вищої освіти, важливим елементом мотивації навчальної діяльності студентів, що призводить до зростання рівня інтелектуальних можливостей, є якісні сучасні підручники та посібники. На даний час бракує сучасної навчальної літератури з функціональної біохімії. Особливо актуальною проблемою є підготовка підручників і навчальних посібників англійською мовою, оскільки англомовна літератури використовується у навчанні не тільки іноземних студентів, а і вітчизняних, які складатимуть іспиту з англійської мови за професійним спрямуванням як окремої компоненти ЄДКІ.

Висновки: Для успішної реалізації навчальних цілей вибіркової дисципліни «Функціональна біохімія» потрібно мати відповідне навчально–методичне забезпечення, яке має не лише відповідати стандартам освіти, а сприяє формуванню загальних та спеціальних фахових компетентностей у майбутніх фармацевтів, розвиває творчі здібності здобувачів освіти.

Література

  1. Рекомендації з навчально-методичного забезпечення навчальних дисциплін у закладах вищої освіти. [Електронний ресурс].–Режим доступу https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/ru/v-434729-18.
  2. Примірний навчальний план підготовки фахівців другого (магістерського) рівня вищої освіти галузі знань 22 «Охорона здоров’я» у вищих навчальних закладах МОЗ України за спеціальністю 226 «Фармація» кваліфікації освітньої «Магістр фармації» [Електронний ресурс].– Режим доступу http://nmu.ua/wp-content/uploads/2016/08/images.pdf.