Open Conference Systems - Тернопільський Національний Медичний Університет, Інновації у вищій медичній та фармацевтичній освіті України, 16-17 травня 2019 року

Розмір шрифту: 
ОРГАНІЗАЦІЯ ОНЛАЙН КУРСІВ КРОК - 2 ПО ХІРУРГІЇ
Андрій Олександрович Никоненко, Віктор Олександрович Губка, Євген Іванович Гайдаржі, Микола Григорович Головко, Венедикт Аксентійович Грушка, Сергій Олександрович Матвєєв, Георгій Іванович Охріменко, Сергій Олегович Вільховой, Сергій Ренатович Вільданов, Іван Володимирович Перцов, Олександр Олександрович Подлужний, Аркадій Миколайович Матерухін

Остання редакція: 2019-04-16

Аннотація


Вступ. Підвищення рівня професійної лікарської підготовки випускників, є загальною метою медичних закладів вищої освіти. Тестовий екзамен «Крок-2» є складовою частиною державної атестації випускників вищих навчальних закладів і вимірює показники якості повної вищої освіти [1]. У тестування є позитивні сторони такі як: об'єктивізація та гуманізація; так і негативні як змістовні (ймовірність випадкового вибору правильної відповіді або здогадка про неї) та психологічні (стандартизація мислення без урахування індивідуальних особливостей особистості) [2]. Враховуючи це, постає необхідність додатково навчати студентів навичкам та принципам рішення тестових завдань.

Для вирішення завдання збільшення ефективності навчального процесу доцільно застосовувати досягнення сучасних інформаційних технологій, які представлені засобами організації дистанційного навчання. Під дистанційним навчанням розуміється взаємодія викладачів і студентів на відстані, що відображає цілі, методи, організаційні форми і засоби навчання, реалізоване засобами інтерактивних технологій і представлене системами управління навчанням [3].

Таким чином студенти виконують освітні програми самостійно із використанням новітніх технологій, що дозволяє підвищувати  навички вирішення тестових завдань в умовах безпосередньої відсутності викладача, але з можливістю онлайн консультацій по мережі інтернету, та контроля за успішністю освоєння програми навчання  [4].

Основна частина. Підготовка до іспиту Крок-2 є важливим компонентом навчання у вищих медичних  закладах, і включає теоретичну та практичну підготовку, закріплення отриманих знань та умінь, вивчення додаткової наукової літератури. Також важливим є робота по тренуванню розв'язання тестів Крок – 2 минулих років. Оскільки кількість базових тестів збільшується з кожним роком, то постає необхідність організувати ефективну систему вивчення тестів з охопленням усієї бази.

Для цієї задачі, на кафедрі госпітальної хірургії було прийняте рішення створити онлайн-курс Крок – 2 на базі платформи edX ЗДМУ. Перш за все, були вибрані усі тести по профілю "загальна хірургія" з вірними відповідями з буклетів офіційного сайту «Тестування.укр»  за останні 10 років.

Співробітниками кафедри були опрацьовані усі тести, на кожну вірну відповідь сформульовані лаконічні, обґрунтовані, вичерпні пояснення чому саме цей варіант слід було обрати.

Вирішення тестів можливо виконувати у двох режимах: тренувальному, коли є підказки з поясненнями для вірної відповіді; та залікові тестування для перевірки засвоєних знань

Інша частина курсу – теоретична, яка складається із окремих розділів по всім темам хірургії, що включають інформацію по всім питанням, на основі яких створено тести.

Теоретична частина включає наступні модулі: Хірургічний сепсис. Трансплантологія. Синдроми дисфагії, блювоти та порушення акту дефекації. Хірургічна ендокринологія. Локальні та розповсюджені гнійно-запальні процеси органів черевної порожнини та очеревини. Механічна жовтяниця. Кровотечі з травного каналу. Травми живота. Особливості перебігу хірургічних захворювань у вагітних. Перебіг гострих захворювань у осіб похилого віку.  Хірургічні ускладнення у хворих з інфекційною патологією. Сучасні методи діагностики та лікування захворювань серцево-судинної та дихальної систем. Хірургічна патологія легень та плеври. Ушкодження органів грудної порожнини.             Синдром дуги аорти. Синдром ішемії кінцівок. Проблеми тромбозів та емболій. Захворювання вен.

По закінченню онлайн-курсу курсанти проходять тестування, після успішного складання якого отримують сертифікат про закінчення курсу.

В сучасних умовах при збільшенні об'ємів інформації в тому числі навчальної, усе більшу роль у навчанні починають грати сучасні технічні засоби навчання та контролю знань. Доступність інтернету, що збільшується з кожним днем, роблять використання онлайн-курсів зручними за рахунок збільшення об'єму позааудиторної роботи. Тому слід і в подальшому розвивати та вдосконалювати навчання за допомогою сучасних технічних засобів. У випадку з онлайн-тестуванням наш досвід може стати у пригоді як студентам так і інтернам та іншим лікарям на етапах професійного удосконалення.

Навчання на курсі Крок – 2 допомагає студентам вдосконалити навики вирішення тестових завдань, та розвиває клінічне мислення і допомагає систематизувати  теоретичний матеріал з хірургії.

Висновки:

1. Онлайн-курс Крок-2 є суттєвою допомогою студентам у підготовці до іспиту.

2. Використання коментарів пояснень до кожного тесту підвищує ефективність засвоєння матеріалу.

3. Необхідно створювати подібні онлайн-курси для підготовки курсантів та лікарів.

Література:

1. Залізняк В. О. Досвід роботи кафедри акушерства та гінекології з підготовки студентів медичного факультету до ліцензійного іспиту "Крок-2. Загальна лікарська підготовка" / В. О. Залізняк, Ю. Я. Круть, А. В. Жаркіх, М. І. Павлюченко // Запорожский медицинский журнал. - 2014. - № 2. - С. 124-126.

2. Психологія діяльності та навчальний менеджмент. Навч. посіб. ; За заг. ред. М. В. Артюшиної. — К.: КНЕУ, 2008. — 336 с.

3. Дистанционное обучение: опыт организации, проблемы и пути решения / В. П. Дейкало [и др.] // Вестник Витебского государственного медицинского университета. - 2013. - Т. 12, № 4. - С. 156-159.

4. Мельничук Г. М. Пошук нових методів контролю якості опрацювання матеріалу для самостійної роботи студентів / Г. М. Мельничук, О. В. Базалицька, І. Р. Костюк, Н. І. Шовкова, А. Д. Бабенко // Актуальні питання якості медичної освіти: матеріали XIII Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. Участю (Тернопіль, 13-13 трав. 2016 р.) : у 2 т. – Тернопіль : ТДМУ, 2016. – Т. 2. С. 37.