Open Conference Systems - Тернопільський Національний Медичний Університет, Інновації у вищій медичній та фармацевтичній освіті України, 16-17 травня 2019 року

Розмір шрифту: 
ІНТЕГРАЦІЯ У ГІГІЄНІЧНОМУ ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ: ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ
Helena Vasilevna Antonova

Остання редакція: 2019-04-17

Аннотація


Е.М.Білецька, О.В.Антонова, Н.М.Онул, Т.А.Головкова,         В.І.Главацька,

Т.Д.Землякова, В.В.Калінічева, О.В.Безуб

Державний заклад «Дніпропетровська медична академія

Міністерства охорони здоров’я України»

Враховуючи сучасні тенденції розвитку медичної освіти, а саме, необхідність переходу від традиційних освітніх програм до інтегрованих, медичні ВУЗи країни поступово переходять від традиційного дисциплінарно-орієнтовного навчального плану до інтегрованого. Необхідність цього обумовлена тим, що дисциплінарно-орієнтовне навчання підтримує пасивне викладання та навчання, сприяє вивченню кожної дисципліни окремо, без зв’язку з іншими дисциплінами. Інтегрований підхід до навчання та викладання означає реалізацію принципу інтеграції на будь-якому етапі навчального процесу, забезпечуючи його цілісність та системність. Принцип інтеграції передбачає взаємозв’язок всіх компонентів процесу навчання, визначення змісту, форм та методів навчання, забезпечує цілісність та системність освітнього процесу. Медична освітня програма повинна бути розроблена та структурована так, щоб допомогти  тому, хто навчається, зрозуміти та засвоїти ключові компетентності через об'єднання персональних знань та навичок в єдине ціле на основі їх взаємозалежності та взаємодоповнюваності. Міждисциплінарна інтеграція у вищій медичній школі є одним з факторів оптимізації навчання, де кожна наступна дисципліна спирається на попередні шляхом засвоєння необхідних знань, навичок та вмінь.

У Державному закладі «Дніпропетровська медична академія Міністерства охорони здоров’я України» існує єдина система вертикальної інтеграції навчання на кафедрах гігієнічного профілю, коли профільні дисципліни викладаються в різні роки навчання. Тільки за цієї умови можливе організоване та різноспрямоване міжкафедральне співробітництво, зростає ефективність реалізації навчального процесу, оптимізується процес набуття знань та робить цей процес більш дієвим та ефективним. Послідовність вивчення гігієнічних дисциплін викладена у наскрізній програмі з гігієни та екології.

При розробці робочих програм кафедр гігієнічного профілю: кафедри загальної гігієни, кафедри гігієни та екології та кафедри соціальної медицини, організації та управління охороною здоров’я  проведена інтеграція всіх видів навчальних занять – лекцій, семінарів, практичних занять, самостійної роботи студентів, таким чином, щоб уникнути дублювання  та паралелізму.

Вдосконалення навчального процесу та адаптації студентів, особливо іноземних,  можливо досягнути тільки на основі комунікативно-орієнтованих навчальних матеріалів. Так, на кафедрі загальної гігієни для студентів сформований навчально-методичний комплекс, який включає  збірник лекцій, протоколи до практичних занять, термінологічний словник (україно-російсько-англійський), список основної та додаткової літератури з гігієни та інше для більш глибокого осмислення дисципліни. Для уніфікації та підвищення ефективності навчання на кафедрі введена практика обміну досвідом між викладачами - лекторами та викладачами, які проводять практичні заняття з наступним обговоренням результатів відвідування. Взаємовідвідування дає можливість обговорення основних дидактичних принципів та методичних прийомів роботи особливо для іноземних. Дієвою формою контролю, яка відповідає сучасним вимогам, стало впровадження гаджет-контролю знань студентів з використанням електронної навчальної платформи Socrative. Впровадження цієї форми контролю дає можливість скоротити час на опитування студентів, мати миттєвий результат кількості відсотків вірних відповідей кожного студента, а також, що дуже важливо, можливість кожному студенту «on-line» аналізувати якість власних результатів.

На жаль, на практиці залишається не повною мірою реалізованим і дидактичний синтез, при якому, поряд з теоретичними предметами, необхідно здійснювати викладання інтегрованих курсів, які розкривали би проблеми на межі декількох дисциплін.  Складність реалізації даного підходу пов’язана, перед усім, з відсутністю викладачів, які були би «носіями знань» за декількома дисциплінами. І в цьому ми бачимо своє наступне завдання, тому що включення в навчальний процес фундаментальних, в тому числі гігієнічних дисциплін, досягнень сучасної медицини, дозволить зменшити кількість «білих плям» у теоретичній підготовці профілактичного мислення майбутніх лікарів.

Ми вважаємо, що форми і методи навчання та викладання, особливо інтегрованого навчання, повинні забезпечувати спадкоємність у формуванні знань та навичок та підтримуватись ефективними методами інтегрованої оцінки.