Open Conference Systems - Тернопільський Національний Медичний Університет, Інновації у вищій медичній та фармацевтичній освіті України, 16-17 травня 2019 року

Розмір шрифту: 
ПЕРСПЕКТИВИ ВИКОРИСТАННЯ ВІРТУАЛЬНОЇ ПЛР-ЛАБОРАТОРІЇ ПРИ ВИВЧЕННІ БІОХІМІЇ У МЕДИЧНИХ ВНЗ
Оксана Анатоліївна Наконечна, Світлана Олександрівна Стеценко, Антон Сергійович Ткаченко, Вікторія Леонідівна Ткаченко

Остання редакція: 2019-04-02

Аннотація


Відомо, що проведення лабораторних робіт при вивченні біологічної хімії в медичних вищих навчальних закладах має велике значення для набуття практичних навичок та підвищення мотиваційної складової студентів [1]. Сучасні технологічні методи дозволяють запровадити віртуальні біохімічні лабораторії, що являють собою програмно-апаратний комплекс, який дозволяє студентам засвоювати навички роботи в лабораторії при роботі на персональному комп’ютері за рахунок роботи у програмі без використання коштовного обладнання. У наших попередніх роботах ми продемонстрували зацікавленість вітчизняних студентів в імплементації сучасних симуляційних форм навчання, зокрема використання віртуальної ІФА-лабораторії, у навчальний процес на кафедрі біохімії ХНМУ [2, 3]. Однак спектр біохімічних методів, які можуть бути засвоєні студентами за допомогою віртуальної лабораторії, не обмежується ІФА та постійно розширюється. Наприклад, базовою методикою, яку активно використовують у своїх програмах розробники віртуальних лабораторій, є полімеразна ланцюгова реакція (ПЛР). Зокрема на ринку представлені симулятори фірми «Labster» та онлайн додаток «PCR Simulator». Симулятори дозволяють віртуально відтворити усі стадії ПЛР: виділення ДНК зі зразка крові, додавання реагентів для реакції ампліфікації, електрофорез отриманих ДНК-фрагментів, тощо. Програми демонструють 3D анімації реакції ампліфікації на молекулярному рівні, що має суттєве інформаційне навантаження для студентів. Цікаво відмітити, що анімації можливо переглядати декілька разів. Також комп’ютерні програми мають розділи з теоретичним висвітленням протоколів ПЛР, що також має інформативну цінність для студентів-медиків.

Серед переваг даних віртуальних ПЛР-лабораторій можна виділити: освоєння ПЛР методу за достатньо коротких час навчальної сесії [4], можливість використання додатків для позааудиторного навчання, відсутність необхідністі закупати коштовний ампліфікатор та інше обладнання для проведення ПЛР, відстутність необхідності працювати зі зразками, що містять потенційно небезпечні ДНК молекули та інше.

Таким чином, впровадження віртуальної ПЛР-лабораторії збільшить ефективність педагогічного процесу на кафедрах біологічної хімії медичних університетів.