Остання редакція: 2017-04-04
Аннотація
УДК 159.942 : 616-053.82 : 616.31 : 378.6
ПОКАЗНИКИ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ СТУДЕНТІВ-СТОМАТОЛОГІВ ТА ТЕНДЕНЦІЇ ЩОДО ЇХ ЗМІН ВПРОДОВЖ ПЕРІОДУ НАВЧАННЯ У ВИЩОМУ МЕДИЧНОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ
О.Ю. Панчук
Вінницький національний медичний університет ім. М.І. Пирогова
Синдром емоційного вигорання (ЕВ), згідно із існуючими поглядами на його походження, перебіг та наслідки, становить стан фізичного, емоційного і мотиваційного виснаження, який характеризується наявністю порушень продуктивності праці та вираженої втоми, безсонням, підвищеною схильністю до появи як функціональних розладів, так і до розвитку психосоматичних захворювань, та розцінюється як певна реакція стресового змісту у відповідь на вплив високих навчальних або професійних вимог. Проте проблемні питання формування його провідних проявів серед студентів, які оволодівають стоматологічним фахом, у сучасній науковій літературі майже ніколи не розглядалися з точки зору профілактичної медицини та психогігієнічних трактувань.
Під час проведених досліджень встановлені особливості процесів формування ЕВ у студентів-стоматологів та визначені провідні тенденції щодо його змін впродовж періоду навчання у вищому медичному навчальному закладі. Одержані дані відзначали наявність двох протилежних у статево-обумовленому плані тенденцій. У студенток найбільший сумарний показник ЕВ був властивий для дівчат-першокурсниць, далі слідували показники, притаманні для дівчат-п’ятикурсниць і дівчат-третьокурсниць, разом з тим, у студентів найбільший сумарний показник ЕВ був властивий для юнаків-п’ятикурсників, далі слідували показники, характерні для юнаків-третьокурсників та юнаків-першокурсників. Звертала на себе увагу і наявність динамічних змін показників окремих фаз ЕВ, передусім, зростання частки значень, характерних для фаз виснаження і резистентності, на тлі зменшення частки величин, властивих для фази напруження.
Так, розглядаючи особливості змін величин, що визначались з боку сумарного показника ЕВ в динаміці перебування у закладі вищої медичної освіти, слід було відзначити, що серед дівчат і юнаків, які навчались на 1 курсі, ступінь вираження досліджуваних показників складав відповідно 178,73±4,60 балів та 150,56±9,89 балів, серед дівчат і юнаків, які навчались на 3 курсі – 154,03±9,19 балів та 172,93±10,10 балів, серед дівчат і юнаків, які навчались на 5 курсі – 169,06±12,57 балів та 184,76±8,45 балів.
Найсуттєвіші темпи змін досліджуваних показників і у студенток, і у студентів реєструвались впродовж часу навчання на молодших курсах. Статистично-значущі віково-обумовлені розбіжності спостерігались серед студенток 1 і 3 курсів (р1–3<0,05) та серед студентів 3 і 5 курсів (р3–5<0,05), натомість, достовірні статево-обумовлені відмінності реєструвались на вихідному етапі навчання у студентів і студенток 1 курсу (рд–ю<0,05) та на його заключному етапі у студентів і студенток 5 курсу (рд–ю<0,05).
Під час аналізу структурних характеристик досліджуваних показників необхідно відзначити, що питома вага даних, які засвідчували наявність критично високого рівня ЕВ, складала 16,7% серед дівчат-першокурсниць і 6,7% серед юнаків-першокурсників, 13,7% серед дівчат-третьокурсниць і 33,7% серед юнаків-третьокурсників, 26,7% серед дівчат-п’ятикурсниць і також 26,7% серед юнаків-п’ятикурсників, питома вага даних, що відзначали наявність високого рівня ЕВ, становила 20,0% і 40,0% у дівчат та юнаків, які навчались на 1 курсі, 23,3% і 16,3% у дівчат та юнаків, які навчались на 3 курсі, 30,0% і 33,3% у дівчат та юнаків, які навчались на 5 курсі, частка даних, що засвідчували наявність середнього рівня ЕВ, складала 63,3% серед дівчат-першокурсниць і 23,3% серед юнаків-першокурсників, 39,7% серед дівчат-третьокурсниць і 36,7% серед юнаків-третьокурсників, 20,0% серед дівчат-п’ятикурсниць і 33,3% серед юнаків-п’ятикурсників, зрештою, питома вага даних, що відзначали відсутність яких-небудь проявів ЕВ, становила 30,0% у юнаків, які навчались на 1 курсі, 23,3% і 13,3% у дівчат та юнаків, які навчались на 3 курсі, а також 23,3% і 6,7% у дівчат та юнаків, які навчались на 5 курсі.