Open Conference Systems - Тернопільський Національний Медичний Університет, Актуальні питання вищої медичної (фармацевтичної) освіти", 5-6 листопада 2020 року

Розмір шрифту: 
АКТУАЛЬНІСТЬ ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ «БІОХІМІЯ ПАТОЛОГІЧНИХ ПРОЦЕСІВ» ЗДОБУВАЧАМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ ОСВІТНЬО-ПРОФЕСІЙНОЇ ПРОГРАМИ «ЛАБОРАТОРНА ДІАГНОСТИКА»
Тетяна Олександрівна Брюханова, Оксана Анатоліївна Красільнікова, Ганна Борисівна Кравченко

Остання редакція: 2020-09-08

Аннотація


Вступ. XXI століття називають «століттям лабораторної діагностики», адже хвороби, відкриті за останнє десятиліття, можна виявити тільки після проведення серйозних аналізів. Тому лабораторна служба сьогодні - це одне з провідних відділень лікарень і поліклінік [1]. Фахівці з лабораторної діагностики затребувані в діагностичних центрах, криміналістичних лабораторіях, санітарно-епідеміологічних станціях [2]. Підготовка кваліфікованого лікаря-лаборанта вимагає глибокого оволодіння знаннями про молекулярні основи життєдіяльності людського організму і причинно-наслідкові зв'язки що відбуваються в ньому процесів. У реаліях сьогодення до фахових компетентностей молодих спеціалістів на ринку праці пред’являються високі вимоги, саме тому для закладів вищої освіти пріоритетним завданням є всебічна підготовка конкурентоспроможних фахівців.

Основна частина. Біохімія патологічних процесів є переважно експериментально-теоретичної науцкой, яка вивчає етіологію, патогенез і перебіг захворювань на рівні біохімічних процесів в клітинах тканинах і органах в цілому, а також їх діагностику за допомогою біохімічних методів. Завдання і цілі курсу полягають у вивченні біохімічних основ виникнення і розвитку захворювань для обґрунтування найбільш раціональної тактики лікування.

Дисципліна «Біохімія патологічних процесів» входить до обов’язкової частини навчального плану підготовки здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня освіти спеціальності 224 «Технології медичної діагностики та лікування» освітньо-професійної програми «Лабораторна діагностика», що вивчається у 1 семестрі І курсу (загальна тривалість навчання за магістерською програмою – 1,5 роки) та викладається на кафедрі біологічної хімії в Національному фармацевтичному університеті МОЗ України. Біохімія патологічних процесів викладається протягом 105 годин (3,5 кредити ECTS) та включає в себе 36 аудиторних годин (9 лекційних та 27 годин практичних занять). Вивчення дисципліни закінчується іспитом. Дисципліна «Біохімія патологічних процесів» також входить до переліку дисциплін за якими складається  Вивчення здобувачами вищої освіти дисципліни «Біохімія патологічних процесів» є логічним продовженням вивчення біологічної хімії та клінічної біохімії та ґрунтується на знаннях з нормальної та патологічної фізіології, анатомії людини, біології, генетики, аналітичної хімії, мікробіології, клінічної лабораторної діагностики та інтегрується з цими дисциплінами, забезпечуючи потужну теоретичну та практичну базу для вивчення інших медико-біологічних та клінічних дисциплін: фармакотерапії, клінічної фармакології, клінічної імунології, клінічної генетики тощо.

Теоретичні основи дисципліни студенти отримують на лекціях. На практичних заняттях відбувається обговорення основних питать з дисципліни. Формами контролю засвоєння знань є усне опитування, компютерне тестування. Для майбутніх лікарів-лаборантів надзвичайно важливим є вміння планувати стратегію клініко-біохімічного обстеження пацієнта з метою діагностики, в тому числі – ранньої та диференційної, а також – оцінювати ефективність та безпечність терапії, що проводиться, застосовуючи інтегральний міждисциплінарний підхід [3]. З метою розвитку в здобувачів подібних навичок на кожному практичному занятті відбувається рішення ситуаційних задач, розроблених на базі реальних клінічних ситуацій з використанням роздаткового матеріалу з фонду кафедри. В розрізі вищезазначеного, у здобувачів вищої освіти повинні бути чітко сформовані уявлення щодо молекулярних механізмів етіології та патогенезу різних патологічних процесів, їх ускладнень та наслідків; а також – щодо біохімічних механізмів регуляції метаболічних процесів, що і формує мету вивчення дисципліни «Біохімія патологічних процесів».

Слід зауважити, що викладання дисципліни забезпечує досить міцний теоретичний фундамент, проте майбутня професійна діяльність лікарів-лаборантів вимагає відпрацювання і практичних вмінь та навичок, у зв’язку з чим, доцільно було б у навчальний план здобувачів вищої освіти включити також лабораторні та семінарські заняття, а також, бажано було б розширити обсяг самої дисципліни.

Висновки. Таким чином, слід зауважити, що на сучасному етапі розвитку медичних наук лабораторна діагностика є одним із пріоритетних напрямків медичної діяльності, а підготовка кваліфікованих спеціалістів вимагає глибокого оволодіння знаннями про молекулярні основи життєдіяльності людського організму і причинно-наслідкові зв'язки що відбуваються в ньому процесів. Вивчення дисципліни «Біохімія патологічних процесів» сприяє всебічному освоєнню та систематизації патобіохімічних механізми виникнення і розвитку захворювань без знання яких не можна віднайти шляхи їх корекції