Open Conference Systems - Тернопільський Національний Медичний Університет, Актуальні питання вищої медичної (фармацевтичної) освіти", 5-6 листопада 2020 року

Розмір шрифту: 
ДОСВІД КАФЕДРИ АКУШЕРСТВА ТА ГІНЕКОЛОГІЇ №1 В ГАЛУЗІ ІНТЕРНАЦІОНАЛІЗАЦІЇ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ.
Ганна Леонідівна Лавриненко

Остання редакція: 2020-08-06

Аннотація


Досвід кафедри акушерства та гінекології №1 в галузі інтернаціоналізації вищої медичної освіти.

Гладчук І.З., Волянська А.Г., Лавриненко Г.Л., Павловська О.М.,

Каштальян Н.М.

Одеський національний медичний університет

Згідно Закону України «Про вищу освіту» одним із завдань Центрального органа виконавчої влади у сфері освіти і науки є узагальнення світового досвіду розвитку вищої освіти. Важливим для національних закладів вищої освіти є сприяння інтеграції освіти, науки та інновацій у світовий освітньо-науковий простір [1].

В Стратегії розвитку медичної освіти в Україні до 2028 р., що була схвалена 27 лютого 2019 р., важливе місце відводиться інтернаціоналізації медичної освіти, яку передбачається здійснити шляхом: збільшення інституційної спроможності закладів вищої освіти (факультетів) щодо міжнародної діяльності; проведення тренінгів щодо написання грантових заявок, участі в програмі “Erasmus+” та інших програмах; створення державної програми сприяння академічній мобільності студентів; запрошення іноземних викладачів до викладання в українських закладах вищої освіти (факультетах) з метою підвищення рівня викладання та налагодження контактів для майбутньої співпраці [2]. Виділяють 4 основні форми міжнародного співробітництва, за допомогою яких відбувається процес інтернаціоналізації освіти: академічна мобільність студентів і професійна мобільність викладачів з освітньо-науковою метою; мобільність освітніх програм[3], формування нових міжнародних стандартів освітніх програм; інтеграція в навчальні програми освітніх стандартів; інституційне партнерство, спрямоване на створення стратегічних освітніх альянсів і міжнародних освітніх корпорацій [4].

Інтернаціоналізація ОНМедУ є одним з вирішальних факторів, які обумовлюють постійне підвищення якості надання освіти, конкурентноздатності, отже покращення позицій в міжнародних рейтингах.

Пріоритетною задачею міжнародної діяльності кафедри акушерства та гінекології № 1 ОНМедУ є підвищення якості викладання предмету та розвиток зв'язків з різноманітними міжнародними організаціями, одержання грантів, розробка спільних проектів. Співробітники кафедри є членами міжнародних асоціацій акушер-гінекологів, приймають активну участь у міжнародних проектах, відвідують зарубіжні країни з метою підвищення кваліфікації та виступів на конгресах, конференціях, симпозіумах. Крім того, викладачі кафедри щорічно мають публікації у виданнях близького і дальнього зарубіжжя, статті, які зафіксовані у базі данні SCOPUS. Одним із важливих аспектів інтернаціоналізації вищої освіти є підготовка фахівців для роботи в країнах дальнього зарубіжжя. На кафедрі навчаються англомовні студенти міжнародного факультету 4, 5, 6 курсів. Проводяться майстер-класи з опанування практичних навичок з акушерства та гінекології для студентів міжнародного факультетів, що дозволяє оволодіти необхідними оригінальними знаннями та вміннями, які становлять важливу частину фахової підготовки майбутніх лікарів. Створення на базі кафедри акушерства і гінекології №1 ОНМедУ кафедрального симуляційного класу дозволило в певній мірі вирішити це питання. У 2018-2019 н.р. був підготовлений та успішно проведений випускний іспит в форматі ОСКІ, який дав можливість максимально прозоро оцінити практичні навички студентів. Викладачами кафедри проводяться засідання Дискусійного клубу, під час яких відбуваються майстер-класи за участі стандартизованих пацієнтів, обговорюються актуальні питання з акушерства і гінекології, проблеми консультування пацієнтів, розглядаються найчастіші помилки, що припускають лікарі під час спілкування з хворими. Учасниками Дискусійного клубу є студенти 4-го і 6-го курсів не лише з України, а й з Ізраїлю, Тунісу, Іраку, Туреччини та Індії. Вони мають можливість відпрацьовувати тактику та стратегію спілкування з використанням професійної англійської мови для встановлення контакту з пацієнтом та підвищення ефективності проведення консультування. Співробітниками кафедри щорічно проводяться науково – практичні конференції з міжнародною участю, що теж є важливою формою інтернаціоналізації вищої освіти.

Проблеми інтернаціоналізації вищої медичної освіти в Україні обумовлені тим, що медичні університети не отримують достатніх ресурсів для якісної освітньої та наукової діяльності, українські медичні ЗВО не передбачають індивідуальних освітніх програм. Рівень володіння англійською мовою професорсько-викладацьким складом недостатньо високий, низький рівень академічної мобільності, брак міжнародного досвіду серед викладачів, низький ступінь включення наукових і науково‐педагогічних кадрів в міжнародне співробітництво. Низький рівень українських медичних журналів, у Scopus та Web of Science індексується 15 українських медичних наукових журналів (всього в цих системах станом на 16.03.2020 р. 123 українських видань), відсутній або вкрай низький індекс цитування багатьох українських викладачів ВНЗ. ВНЗ України практично не представлені, або мають дуже низький індивідуальний статус у провідних міжнародних рейтингах.

В розрізі даного питання саме англомовне навчання та ступінь його поширення у вузі є показником конкурентоспроможності цього вузу в системі інтернаціоналізації вищої, в тому числі і медичної, освіти.

До числа безсумнівних переваг інтернаціоналізації вищої медичної освіти можна віднести: збільшення доступності отримання освіти; універсалізацію знань; проведення у 2019 р. серед студентів 3 курсу спеціальності «Медицина» вперше міжнародного іспиту з основ медицини (IFOM) як частини Єдиного державного кваліфікаційного іспиту (ЄДКІ); впровадження міжнародних стандартів якості та підвищення інноваційності; розширення та зміцнення міжнародного співробітництва; активізацію академічної та студентської мобільності; схвалення Стратегії розвитку медичної освіти в Україні до 2028 р [2].

Таким чином, інтернаціоналізація вищої медичної освіти є дуже важливим питанням у вищий освіті, яке потребує подальшого розвитку та заохочення державною політикою на національному рівні.

Література

  1. Закон України «Про вищу освіту» (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2014, № 37-38, ст.2004) {Із змінами, внесеними згідно із Законом № 76-VIII від 28.12.2014, ВВР, 2015, № 6, ст.40}
  2. Розпорядження кабінету міністрів України «Про схвалення Стратегії розвитку медичної освіти в Україні», від 27 лютого 2019 р. № 95-р., Київ.
  3. Інтернаціоналізація як фактор конкурентоспроможності сучасного університету: кол. моногр. / за наук. ред. К. В. Балабанова. Маріуполь: МДУ, 2017. 432 с
  4. Інтернаціоналізація вищої освіти в умовах сьогоденної України /Ліхачов В.К., Добровольська Л.М., Ляховська Т.Ю. та ін.// Світ медицини та біології. - 2013. - № 2(37). - С. 116-117.

 

 

 


Повний текст: Без заголовку