Open Conference Systems - Тернопільський Національний Медичний Університет, Актуальні питання вищої медичної (фармацевтичної) освіти", 5-6 листопада 2020 року

Розмір шрифту: 
ПЕРСПЕКТИВИ ЗАСТОСУВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО ПОСІБНИКА “ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ І СИТУАЦІЙНІ ЗАДАЧІ З ОХОРОНИ ПРАЦІ В МЕДИЧНІЙ ГАЛУЗІ” У СТРУКТУРІ ВИКЛАДАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДИСЦИПЛІН ПРОФІЛАКТИЧНОЇ МЕДИЦИНИ
Ігор Сергета

Остання редакція: 2020-05-03

Аннотація


Вступ. У ході здійснення навчальної професійно-орієнтованої підготовки студентів закладів вищої медичної освіти надзвичайно важливе значення має навчання способам захисту життя та здоров’я людини, яка безпосередньо здійснює трудову діяльність у цих установах. Тим більше, що саме стан здоров'я медичних працівників у значній мірі визначає і ступінь якості, і ступінь ефективність виконання їх праці. Трудова діяльність медичних працівників у теперішній час є однією із найбільш складних за ступенем високої відповідальності за здоров’я та життя пацієнтів, відзначається суттєвим нервово-психічним і фізичним навантаженням, дією численних чинників фізичного, хімічного, біологічного та інформаційного походження. Саме тому забезпечення ефективної охорони праці у сучасних закладах охорони здоров’я, медичній галузі загалом, слід вважати надто актуальним питанням, що має вагому соціальну, економічну, правову і організаційну значущість [1, 2].

Основна частина. Ураховуючи наведене вище, колективом фахівців з питань з профілактичної медицини цілого ряду закладів вищої медичної освіти України, під керівництвом академіка НАМН України, професора О. П. Яворовського, підготовлений навчальний посібник “Тестові завдання і ситуаційні задачі з охорони праці в медичній галузі” (Тестові завдання і ситуаційні задачі з охорони праці в медичній галузі / Яворовський О.П., Паустовський Ю.О. та ін. ; За ред. О.П. Яворовського та І.В. Сергети. К.: ВСВ “Медицина”, 2019. 224 с.) [3], розроблений згідно із вимогами відповідно освітньо-професійної програми та примірної програми навчальної дисципліни “Охорона праці в галузі”, що рекомендована для організації підготовки фахівців другого (магістерського) рівня вищої освіти галузі знань 22 “Охорона здоров’я”, спеціальностей 222 “Медицина”, 228 “Педіатрія”, 221 “Стоматологія”.

Зазначений навчальний посібник складається з короткої теоретичної частини відповідно до проблематики кожного практичного заняття, ситуаційних задач та тестових завдань і, отже, є важливим практично-значущим компонентом навчального процесу, що спрямований на суттєве підвищення рівня знань студентів з основних положень навчальної дисципліни. Необхідно відзначити, що до числа основних професійних компетенцій лікарів у галузі охорони праці мають бути віднесені (і у навчальному виданні цей факт окремо підкреслюється) аналіз стану умов праці і характеру трудових процесів, що виконуються, та їх впливу на стан здоров’я медичних працівників; організація безпеки життєдіяльності у закладах охорони здоров’я, що враховує особливості дії шкідливих і небезпечних факторів медичного середовища; застосування методів та способів захисту тощо. Отже, з медико-профілактичних позицій охорона праці має сприяти суттєвому підвищенню ефективності трудової діяльності на підставі забезпечення оптимальних параметрів мікроклімату і світлового середовища, врахування ергономічних та психофізіологічних особливостей трудового процесу, формування оптимального режиму праці і відпочинку, а також, у разі потреби, впровадження лікувально-профілактичних заходів.

Саме тому у навчальному посібнику поглиблена увага приділяється питанням, які передбачають забезпечення відповідності умов праці і трудового процесу анатомо-фізіологічним, психофізіологічним та особистісним характеристикам людини; управління процесом організації охорони праці; безперервне удосконалення умов праці; впровадження прийнятного рівня безпечної діяльності; забезпечення відповідності матеріально-технічної бази і умов безпеки праці нормативним та директивним вимогам. Вирішення ситуаційних завдань забезпечує формування культури охорони і безпеки праці у працівників медичної галузі, розвиток навичок і практичних умінь надавати об’єктивну умовам праці, визначати професійні ризики для медичних працівників, встановлювати імовірні несприятливі наслідки впливу на стан їх здоров’я небезпечних та шкідливих професійних факторів, обґрунтовувати заходи щодо оздоровлення умов праці. Разом з тим розв’язання тестових завдань надає можливість щодо реалізації ефективного контролю якості підготовки студентів з питань охорони праці медичних працівників і тому розроблені згідно із стандартом вищої медичної освіти, в повній мірі відповідаючи вимогам Центру тестування при Міністерстві охорони здоров’я України.

Висновки.

  1. Cучасні заклади охорони здоров’я становлять зони підвищеного ризику, що обумовлено впливом комплексу специфічних чинників у системі “людина-середовище”, котрі складаються в ході здійснення лікувально-профілактичного процесу і, отже, визначають незаперечну важливість вивчення такої навчальної дисципліни, як “ Охорона праці в медичній галузі”.
  2. Надзвичайно вагомими у цьому контексті слід вважати перспективи застосування навчального посібника “Тестові завдання і ситуаційні задачі з охорони праці в медичній галузі” у структурі викладання навчальних дисциплін профілактичної медицини.